On

Analysera Google Page Speed direkt i Analytics

Posted by Diane Caldwell

I takt med att Google har med tid de tar för dem att ladda en sida som en faktor för ranking är det alltid bra att tänka på hur du kan optimera din sajt när det gäller det gäller just snabbheten på din sajt.

Tidigare har det här varit lite krångligt att analysera men förra veckan gick Google ut med att du kan avläsa det här i Google Analytics. Tidigare kunde man bara se hur Google ser på detta via Webmaster Tools, men nu går det även se detta direkt i Google Analytics, vilket är väldigt välkommet!

Varför är Page Speed viktigt?
Hastighet för en sida att laddas är inte en av de mest avgörande faktorerna när det gäller Sökmotoroptimering, sanningen är nog den att det är en tämligen liten faktor.

Däremot är det en faktor att ha i åtanke och dessutom kan Page Speed var väldigt frustrerande för en besökare som är van att få allting laddat på direkten. Allvarliga problem med Page Speed kan även göra som så att Google och andra sökmotorer har svårt att se stora delar av ditt innehåll.

En besökare som kommer från en sökmotor till din sajt vill inte vänta för att få ta del av innehåll – den vill se resultatet på direkten och få svar på det de sökt på. En seg sida förhindrar detta och därför någonting du bör tänka på när det gäller att optimera din sajt.

Hur lägger jag in den här rapporten i Google Analytics?

För att få tillgång till hastighetsrapporten i Google Analytics behöver du göra ett par förändringar i den sk. ”tracking-kod” som du har för att Google Analytics ska fungera.
För att få igång det hela följ de här enkla stegen:

1. Leta upp var i koden Google Analytics-scriptet ligger. För att hitta din bör koden börja med följande:


<script type=”text/javascript”> 
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-12325251-1’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);


Alternativt om du har den traditionella koden börjar det med:


<script type=”text/javascript”>
try {
var pageTracker = _gat._getTracker(”UA-12325251-1″);
pageTracker._trackPageview();


2. Lägg till följande i din kod (fetmarkerat är den rad du lägger till):

Om du har en kod enligt första alternativet:


<script type=”text/javascript”> 
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-12325251-1’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
_
gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]);


Om du har en kod enligt andra alternativet:


<script type=”text/javascript”>
try {
var pageTracker = _gat._getTracker(”UA-12325251-1″);
pageTracker._trackPageview();
pageTracker._trackPageLoadTime();


Skulle det vara som så att du använder dig av ett WordPress-plugin för din Google Analytics-kod rekommenderar jag att du uppdaterar pluginet.

Många av dessa såsom Yoast Google Analytics plugin är redan uppdaterat så då sköts det automatiskt 🙂 .

Var får jag tillgång till de snygga rapporten?

Det är inte det lättaste att hitta det här i Google Analytics. Anledningen till detta är nämligen att Google håller på med en ny BETA-version rörande design av Analytics. Det här gör att du måste testa den nya designen för att se den här rapporten.

För att få tillgång till detta måste du då göra följande.

  • Logga in på Google Analytics
  • Klicka på New Version/Ny version uppe i högra hörnet

Google Analytics New Version

Gå in på vald sajt och sedan till:
My Site -> Reports -> Content -> Page Speed. På svenska heter detta:
Min webbplats -> Rapporter -> Innehåll -> Anslutningshastighet.

 

Här hittar du sedan rapporten där du kommer kunna se hastigheten på dina olika sidor och hur lång tid det tar för Google att ladda det här.

Eftersom det är en fördröjning av data från Google Analytics kan det ta några timmar innan du ser någonting men efter det får du en bra rapport över hur det ser ut för din sajt: 

I den här rapporten kan du sedan sortera och se vilka sidor som tar längst tid att ladda. Som exemplet ovan så är det en sida på min sajt som jag kollade idag och då är den genomsnittliga laddningen 3,63 sekunde rvilket är på tok för mycket och någonting jag borde ta tag i.

Du kan även göra analyser såsom har sidladdningshastighet någonting att göra med avvisningsfrekvens/bounce rate? Du kan väldigt bra se var problemen ligger och hur du ska hantera det.

Framöver kommer jag gå igenom mer i detalj hur du tack vare Google Analytics och även andra verktyg kan förbättra sidladdningen på din sajt och göra Google och dina besökare lite gladare ;) .